Zelena tranzicija u Europskoj uniji očito se vrlo ozbiljno shvaća. Često smo skloni ismijavati parolaški pristup naših, ali i europskih političara, po mnogim pitanjima. Tako se i po pitanju zelene tranzicije do sada nije vezao neki pretjerani smisao, a još manje konkretne akcije. Međutim, u zadnje vrijeme, zelene političke opcije su u mnogim zemljama, a naročito u Njemačkoj ojačale pa se i to promijenilo.
Zabrinutosti i opasnost zbog sve očitijih i razornijih klimatskih promjena, dužnosnici Europske unije poduzeli su neke konkretne korake. Svakako jedna od dramatičnijih odluka u tom smislu je zabrana proizvodnje i uvoza automobila koji imaju motore s unutarnjim sagorijevanjem koja stupa na snagu 2035 godine. Odluka je prije konačnog izglasavanja donekle omekšana, u smislu da su dozvoljena goriva s nultom emisijom štetnih plinova. Ostavljena je mogućnost da se sintetička goriva, vodik ili neka druga goriva koja udovoljavaju nultoj emisiji i dalje upotrebljavaju. Dakle, zbogom dizel i benzin.
Sada imamo konkretne aktivnosti iza proklamiranih ciljeva a što je još važnije i budžete iza EU fondova koji to podupiru. Budući da nas se ova odluka u mobilnom društvu u kojem živimo sviju tiče, veliko je pitanje jesmo li zbog toga sretni?
Dva su pravca u kojima bi se trebao kretati daljnji razvoj situacije. Očitiji je prelazak na auta s električnim pogonom, a drugi, koji je vjerojatno jednostavniji i jeftiniji je dodatno jačanje važnosti željeznice.
Većina zemalja zapadne a sada već i srednje Europe ima vrlo dobro razvijenu željezničku mrežu pa se kod njih ovaj trend više odnosi na dodatno ubrzavanje prometa vlakova. Kod nas međutim postoji ogroman prostor za napredak. Izgradnja infrastrukture koja je u tijeku imat će veliki transformativni učinak kako na poslovne subjekte tako i na svakodnevni život velikog broja građana. Put prema moru, poslovna putovanja kao i druga putovanja iz zadovoljstva možda će biti puno jednostavnija, ali i cjenovno povoljnija u usporedbi s npr. avionom pa čak i u zadnje vrijeme sve skupljim autobusnim prijevozom.
Što se tiče transformacije putovanja automobilom, usprkos velikim razlikama između sjevera, zapada i siromašnijeg juga i istoka upitnici nigdje nisu mali. Razlike u postotku novoregistriranih električnih automobila su svakako veće na zapadu i sjeveru Europe. Ipak nema države koja sa sigurnošću očekuje 2035. godinu kada će proizvodnja i uvoz automobila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem biti zabranjeni.
U vremenima brzih i velikih promjena ovo je pored brze penetracije umjetne inteligencije jedno od područja koji donosi najviše novih mogućnosti ali i veliku zabrinutost.
O ovakvim pitanjima promjena koje donosi tehnološki napredak govorit ćemo na eventu “FUTURE IS NOW – AI distruption” koji će se održati 05.12.2023. u Wespa Business & Lounge u Zagrebu.
Svoje mjesto osigurajte ovdje.
Autor: Mladen Kovaček, LinkedIn